loading...

مشخصات انواع روغن ها و خريد آن ها

مشخصات انواع روغن ها و خريد آن ها

بازدید : 188
11 زمان : 1399:2

روان كننده ها هزاران سال است كه مورد استفاده قرار ميگيرند. صابون هاي كلسيم در محور ارابه هاي مربوط به سال 1400 قبل از ميلاد شناسايي شده اند. در زمان اهرام سنگهاي سنگي روي چوب روغن ميريختند و آن را آغشته ميكردند تا به خوبي بتواند حركت كند. در دوره ي روم، روان كننده ها بر پاسه روغن زيتون و كلزا و همچنين چربي هاي حيواني بنا شده بودند. رشد روغنكاري در انقلاب صنعتي با استفاده از ماشين آلات مبتني بر فلز سرعت بيشتري كسب كرد. با تكيه بر روغنهاي طبيعي، نيازهاي اينگونه ماشين آلات در اوايل دهه 1900 به سمت مواد مستقر در نفت تغيير يافت. دستيابي به موفقيت با توسعه تقطير خلاء نفت، همانطور كه شركت نفت وكيوم توضيح داده ، شده است. اين فن آوري امكان تصفيه مواد بسياري غير فراورده، كه در بسياري از روان كننده ها رايج است فراهم مي آورد. در سال 1999 حدود 37300000 تن روان كننده در سراسر جهان مصرف مي شد. برنامه هاي كاربردي در مصرف روغن ها براي اتوميبل ها و ماشين آلات غالب هستند، اما ساير كاربردهاي صنعتي، دريايي و فلز نيز مصرف كننده بزرگي از روان كننده ها محسوب مي شوند. اگر چه روغن به تام و ساير روان كننده ها مبتني بر گاز شناخته شده اند ( به عنوان مثال در ياطاقان fluid هاي مايع )، روان كنند هاي مايع بر بازار تسلط دارندو پس از آن روان كننده هاي جامد قرار دارند.

لينك خريد روغن به تام:https://exirgroup.com/behtam-oil/

روغن صنعتي چيست

اين مقاله در مورد روغن روان كننده صنعتي به تام است. ميتوانيد براي ساير مصارف خود و همچنين شناخت بيشتر روان كننده ها و روغن موتور ها به فروشگاه اينترنتي و يا شركت اكسير صنعت آريا مراجعه كنيد تا بتوانيد بهترين و با كيفيت ترين محصولات را دراختيار داشته باشيد.

روان كننده ماده اي است كه معمولا به صورت ارگانيك براي كاهش اصطكاك بين سطوح در تماس متقابل معرفي مي شود كه در نهايت گرمتاي ايجاد شده هنگام حركت سطوح را كاهش مي دهد. همچنين ممكن است عملكرد انتقال نيرو، حمل ذرات خارجي يا گرم كردن يا خنك كردن سطوح را داشته باشد. خاصيت كاهش اصطكاك به روانكاري معروف است. علاوه بر كاربرد هاي صنعتي كه روغن به تام دارد، روان كننده ها براي بسياري از اهداف ديگر استفاده مي شوند. موارد ديگر استفاده از آن و كاربرد هاي زيستي در انسان به عنوان مثال روغنهاي مفاصل مصنوعي، معاينه اي سونوگرافي، معاينه پزشكي است. اين ماده عمدتا براي كاهش اصطكاك و كمك به عملكرد بهتر و كارآمد يك مكانيزم استفاده مي شود. روغن به تام ميتواند گرما را انتقال دهد و به دليل ظرفيت خاص گرماي خود بسيار در روند بهبود عملكرد ماشين آلات بسيار موثرتر است. به طور معمول اين روغن به طور دائم به قسمت كننده سيستم منتقل مي شود، اگر چه در صورت نياز به دماي تنظيم شده، ممكن است از روغن به تام براي گرم كردن و همچنين خنك شدن استفاده مي شود.خصوصيات روغن به تام

روغن به تام داراي خصوصيات زير است: - نقطه جوش زياد و نقطه انجماد كم ( به منظور مايع ماندن در طيف گسترده اي از دما ) - يك شاخص ويسكوزيته بالا - پايداري حرارتي - پايداري هيدروليك - تغير پذيري - پيشگيري از خوردگي - مقاومت بالايي در برابر اكسيداسيون

فرمول بندي روغن به تام

روغن به تام و يا روان كننده به تام حاوي 90% روغن پايه (غالبا فراكسيون هاي نفتي با نام روغن هاي معدني ) و مواد افزودني كمتر از 10% هستند. روغن هاي گياهي و يا مايعات مصنوعي مانند پلي الفين هاي هيدروژنه، استرها، سيليكون ها، فلوئورو كربن هاو بسياري ديگر بعضا به عنوان روغن هاي پايه در روغن به تام استفاده مي شوند. مواد افزودني باعث كاهش اصطكاك و سايش، افزايش ويسكوزيته، بهبود شاخص ويسكوزيته، مقاومت در برابر خوردگي و اكسيداسيون، پيري يا آلودگي و غيره مي شوند. روغن به تام با خصوصيات اصطكاك لايه هاي لعاب اكسيد فشرده شده در چند صد درجه سانتيگراد در سيستم هاي كشويي فازي شكل گرفته است.

بازدید : 144
11 زمان : 1399:2

حركت خودرو به سه ماده‌ي بسيار مهم كه ما مسئول تأمين آن‌ها هستيم، وابستگي دارد. اين مواد، سوخت، آب و روغن موتور هستند. از ديدگاه تئوري، بنزين يا گازوئيل طي احتراق با هوا، تأمين‌كننده‌ي انرژي لازم براي حركت خودرو است و آب، قطعات درگير را خنك مي‌كند. در اين ميان، روغن يا هر روان‌كننده‌ي ديگر، حركت قطعات اين سيستم را ممكن مي‌كند.

همه‌ي ما مي‌دانيم كه روغن موتور هم مثل سوخت، بايد در پيشرانه‌ي خودرو ريخته و به طور مداوم بازرسي شود؛ اما زمان تعويض، نوع روغن و مقدار آن اهميت زيادي دارد. استفاده از خودروهاي مدرن با سيستم‌هاي پيشرفته، هنوز نتوانسته است جاي يك راننده‌ي آشنا به اصول فني در بحث روغن موتور را بگيرد. پس رانندگان جوان نيز بايد اطلاعات خود را در زمينه‌ي شناخت اين ماده‌ي مهم افزايش دهند.

خريد روغن صنعتي

روغن موتور و اهميت آن

تصور يك موتور بدون سيستم روان‌كننده غير ممكن به نظر مي‌رسد. حتي در موتورهاي كوچك هم از گريس يا انواع روغن براي كاهش اصطكاك قطعات استفاده مي‌شود. قطعات مكانيكي به اين ماده نيازمندند تا به هنگام سايش با يكديگر، دچار فرسايش نشوند و حرارت ناشي از اصطكاك، كاهش يابد. علاوه بر اين، ذرات معلق و رسوبات محيط نيز مي‌تواند جذب روان‌كننده‌ها شود و از آسيب به سيستم‌هاي مختلف خودرو، جلوگيري كند. با اين اوصاف مسلما ساختمان شيميايي انواع روغن‌ موتور، با توجه به وظايف مهمي كه در يك خودرو ايفا مي‌كند، پيچيده و دانش‌بنيان است و ساخت آن به سادگي ممكن نيست؛ اما شناخت روغن خودرو و استفاده‌ي صحيح از آن با رعايت چند نكته‌ي ساده امكان‌پذير خواهد بود. روغن موتور هاي بسيار زيادي در بازار وجود دارند اما روغن موتور هايي مانند روغن توتال، روغن به تام و روغن گالف از جمله روغن هاي خوب در بازار هستند كه شما مي‌توانيد خريد روغن توتال، روغن گالف و روغن به تام مورد نظرتان را از انواع فروشگاه هاي اينترنتي خريداري كنيد.

۱- روغن ماينرال يا سينتيك؟

فرقي نمي‌كند خودروي شما مدرن يا قديمي باشد. اين‌روزها براي هر نوع خودرو مي‌توان روغن مناسب ماينرال (ارگانيك)، سينتيك يا نيمه سينتيك خريداري كرد. روغن‌هاي ماينرال كه به آن‌ها روغن طبيعي نيز گفته‌ مي‌شود، مستقيما از نفت يا گاز طبيعي در پالايشگاه استخراج مي‌شوند. از زماني كه خودروهاي بنزيني توليد مي‌شوند، اين روغن‌ها نيز وجود دارند. مهم‌ترين مشخصه‌ي روغن‌هاي ماينرال، طول عمر كم در مقايسه با نوع سينتيك و البته قيمت پايين‌تر است.روغن موتور و اهميت آن

فرايند ساخت روغن‌هاي سينتيك، كاملا شيميايي و مهندسي‌شده است. اين فناوري در مقايسه با روغن‌هاي ماينرال، هزينه‌ي بيشتري در بر دارد كه منجر به گران‌تر شدن روغن‌هاي سينتيك مي‌شود. در عوض طول عمر روغن‌هاي سينتيك بيش‌تر از نوع ارگانيك است و در شرايط حرارتي نامتعارف، مثل آب و هواي بسيار سرد و بسيار گرم يا در پيشرانه‌هايي كه تحت فشار با دورهاي بالا كار مي‌كنند (مثل خودروهاي اسپرت)، عملكرد بهتري دارند. به بيان ساده، روغن‌هاي سينتيك ساختار مولكولي يكنواخت‌تري دارند كه اين ساختار، به مولكول‌هاي كروي آن‌ها اجازه مي‌دهد به سادگي روي هم حركت كنند. درصورتي‌ كه مولكول‌هاي روغن‌ ماينرال را مي‌توان به مكعب‌هايي تشبيه كرد كه براي لغزيدن روي يكديگر با مشكل مواجه هستند.

فراموش نكنيم كه ممكن است در روغن‌هاي سينتيك هم از مواد طبيعي و حاصل از نفت استفاده شود كه در اين‌صورت با رسيدن به نسبت خاصي، روغن نيمه سينتيك ناميده مي‌شود. اين نوع روغن‌ها از نظر قيمت و عملكرد، بين روغن‌هاي سينتيك و ماينرال قرار مي‌گيرند و معمولا براي خودروهاي سنگين، مثل وانت‌بارها و شاسي‌بلندها توصيه مي‌شوند.

۲- ويسكوزيته چيست؟

در قسمتي از موتور خودرو كه درپوش مخزن روغن قرار دارد، حتما عددي به صورت xW-y مثل 20W-50 ديده مي‌شود كه ميزان ويسكوزيته‌ي روغن مناسب براي خودروي شما را نشان مي‌دهد.

عددي كه به عنوان ويسكوزيته يا گرانروي يك سيال بيان مي‌شود، بيانگر ميزان مقامت آن در برابر جاري شدن است. ما براي درك ويسكوزيته‌ي روغن موتور، از اعدادي كه روي بسته‌بندي آن ديده مي‌شود، استفاده مي‌كنيم. هرچه عدد ويسكوزيته بالاتر باشد، مقاومت سيال دربرابر جاري شدن بيشتر خواهد بود. به عنوان مثال، ويسكوزيته‌ي عسل بالاتر از ويسكوزيته‌ي آب است. در قديم به اين عدد، وزن روغن هم گفته مي‌شد كه البته تعريف درستي نيست.

روغن صنعتي

بنياد SAE مخفف عبارت Society for Automobile Engineers (بنياد مهندسين خودرو)، ويسكوزيته‌ي تمام انواع روغن‌ موتور را در دماي ۹۸.۹ درجه‌ي سانتيگراد آزمايش مي‌كند. اين درجه حرارت به عنوان يك استاندارد قراردادي (معادل ۲۱۰ درجه‌ي فارنهايت) براي پيشرانه‌هاي خودرو در حين كار، مورد قبول واقع شده است.

روغن موتور و اهميت آن

روغن‌هاي چهار فصل به واسطه‌ي استفاده از پليمر‌هاي خاص مي‌توانند ويسكوزيته‌ي متفاوتي در دماهاي مختلف داشته باشند. حرف W در توضيح ويسكوزيته‌ي اين روغن‌ها، از واژه‌ي Winter به معني زمستان گرفته شده است. به عنوان مثال روغني كه عبارت 20W-50 روي آن ديده مي‌شود، ويسكوزيته‌اي بين ۲۰ تا ۵۰ دارد. يعني زماني كه موتور خودروي شما گرم باشد (حدود ۱۰ دقيقه پس از استارت، به دماي ۱۰۰ درجه‌ي سانتيگراد رسيده باشد) روغن داراي ويسكوزيته‌ي ۵۰ است؛ اما در لحظه‌ي استارت ويسكوزيته‌ي ۲۰ دارد، يعني با اين‌كه هنوز گرم نشده (به واسطه‌ي استفاده از پليمر‌ها)، روان‌تر است.

بازدید : 169
11 زمان : 1399:2

گريس از نظر طبقه بندي به9 گروه تقسيم شده است. در هر طبقه حدفاصل كوچك ترين تا بزرگترين مقدار،30 و بين هر گروه15 واحد فاصله وجود دارد. حداقل اين مقدار،85 و حداكثر آن475 است. براي تعيين گريد گريس آن را به دماي25 درجه سانتي گراد مي رسانند. سپس دستگاه نفوذ پذيري را كه داراي مخروط استانداردي است، از ارتفاع معين با استفاده از نيروي طبيعي ثقل بر روي سطح گريس گرم شده مي اندازند.

آنگاه مقدار نفوذ اين مخروط را در داخل گريس اندازه گيري كرده و آن را به عنوان شاخص در نظر مي گيرند. اعداد جدول زير ميزان نفوذ مخروط در داخل گريس را به دهم ميليمتر نشان مي دهد.

لينك خريد : https://exirgroup.com/grease-shell/

هر قدر نفوذ اين مخروط در داخل گريس بيشتر باشد نشانگر نرمي بيشتر گريس و اعداد كوچكتر نشان دهنده ساختار سفت گريس است. به طور مثال گريد6(حد115-85) جامد و به صورت بلوك و گريد سه صفر(حد475-445) به شكل مايع و روان است. اين آزمايش طبق استاندارد (ASTM D217) در دو مرحله و به منظور مشخص كردن قوام گريس انجام مي گيرد. در مرحله اول گريس به صورت ?كارنكرد? (بدون هيچ گونه كار فيزيكي) و در مرحله دوم به صورت كاركرد (با انجام كار فيزيكي) با روش اشاره شده آزمايش مي شود. در مرحله دوم گريس را وارد دستگاهي مي كنند كه صفحه مشبك استانداردي در داخل آن ارتفاعي معين در حدود60 بار به صورت رفت و برگشت حركت مي كند. چون محفظه گريس بسته است درنتيجه صفحه مشبك از درون حفره هاي داخل صفحه عبور مي كند و اين عامل، باعث گسستگي رشته هاي صابوني (كريستال ها) خواهد شد. عدد حاصل از اين آزمايش را عدد كاركرد مي نامند و مبناي استاندارد تعيين گريد گريس است. گريس هاي خوب برگشت پذيرند يعني رشته هاي گسسته شده دوباره ترميم مي شوند. اين خاصيت گريس را خاصيت برگشت پذيري مي نامند. اين خاصيت در عامه گريس ها وجود ندارد و به طور معمول اين نوع گريس ها پس از كاركرد به علت گسستگي كريستال ها، نرمتر مي شوند.

خريد گريس شل

رنگ: رنگ گريس وابسته به روغن پايه و صابوني است كه با آن ساخته شده باشد. اين ويژگي نقشي در مرغوبيت گريس ندارد. ممكن است برخي تصور كنند كه رنگ روشن تر نشانه مرغوبيت گريس است، اين مساله از نظر علمي صحيح نيست.

پركننده ها: اين مواد براي كاربردهاي خاصي به صورت جامد و يا مايع به گريس اضافه مي شوند. به طور مثال ادتيوهاي افزايش دهنده تحمل فشار (EP) ، از جمله رايج ترين آنها هستند.

نقطه قطره اي شدن: در اين درجه دما گريس از حالت جامد تبديل به مايع شده و با بالا رفتن درجه حرارت كاملاً روان مي شود.

عمر سرويس و طول عمر گريس و فواصل زماني تعويض آن از مهم ترين سئوالات مصرف كنندگان است. به طور معمول بيشتر شركت هاي سازنده دستگاه ها، دستور العمل هاي گريس كاري و نوع آن را تعيين مي كنند. در صورت عدم دسترسي به اطلاعات در اين مورد مراجعه به كاتالوگ هاي سازندگان گريس براي انتخاب نوع گريس مناسب بهترين روش است.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 2
  • بازدید سال : 19
  • بازدید کلی : 1363
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی